Teaching in behalf of sustainable development – the main goal of higher education institution instructors

  • Azhar Baeshova al-Farabi Kazakh National University
  • Raushan Ashkeeva al-Farabi Kazakh National University
  • Leila Tugelbaeva al-Farabi Kazakh National University
Keywords: teaching the discipline, ecology, sustainable development, problem-based study methods, ecological mark

Abstract

The necessity of  principles application in behalf of sustainable development in teaching the  "Ecology and Sustainable Development" discipline was shown. It is necessary to enter datas about industrial companies emissions, about their negative influence on ecology (externalities) for adapting discipline contents to future profession of students’, studying at “Chemical technology of inorganic substances” speciality. Also, is demonstrated the possibility of  problem-based study methods’ ussage in students’ understanding of  “ecological mark”, helping more completely to understand the contradictions, arising in environmental-industrial systems.

References

1. Достижения центральной Азии в области экологического образования – вклад в декаду ООН по образованию для устойчивого развития 2005-2014гг. Матер. 1У конф. по экологическому образованию. Алматы, 2005.- 155 с.

2. Типовая учебная программа (высшее профессиональное образование) экология и устойчивое развитие. Для гуманитарных, естественных и социальных специальностей Алматы 2008. Типовая учебная программа составлена Казахским национальным университетом имени аль-Фараби. Утверждена Приказом Министерства образования и науки РК.

3. Коробкин В.И., Передельский Л.В. Экология (Серия «Высшее образование). - 5-е изд. - Ростов на Дону: Феникс, 2003. – 576 с.

4. Алишева К.А. Экология: Учебник. – Алматы: NURPRESS, 2011. – 342 с.

5. Акимова Т.А., Хаскин В.В. Экология. Человек – Экономика – Биота – Среда: Учебник для вузов. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2000. – 566 с.

6. Вебстер К,. Жевлакова М.А., Кириллов П.Н., Корякина М.И. От экологического образования к образованию для устойчивого развития. – Спб.: Наука, САГА, 2005. – 137 с.

7. Концепция перехода Республики Казахстан к устойчивому развитию на 2007-2024 годы. Одобрен Указом Президента Республики Казахстан от 14 ноября 2006 года № 216.

8. Гирусов Э.В. и др. Экология и экономика природопользования: Учебник для вузов / Под ред. проф. Э.В.Гирусова. – М.: Закон и право, ЮНИТИ, 1998. – 455 с.

9. Байбурова О.Р. Разработка модульных программ на основе проблемно-ориентированного обучения // Сб.: Инновации и современные технологии в сиситеме образования: материалы международной научно-практической конференции 20-21 фефраля 2011 года. – Пенза – Ереван – Щадринск: Научно-издательский центр «Социосфера», 2011. − 317 с.

10. Баешова А.К. «Қоршаған ортаның химиясы» пәнін оқытудағы проблемалық тапсырмалардың мазмұны және рөлі // Инновации в образовательной деятельности и вопросы повышения качества обучения: материалы 42-й Международной научно-методической конференции. Книга 1. – Алматы:Қазақ университеті, 2012. – С.42-52.

Published
2012-12-04
How to Cite
Baeshova, A., Ashkeeva, R., & Tugelbaeva, L. (2012). Teaching in behalf of sustainable development – the main goal of higher education institution instructors. Chemical Bulletin of Kazakh National University, 68(4), 200-204. https://doi.org/https://doi.org/10.15328/chemb_2012_4200-204